söndag, oktober 16, 2011

Mitt liv som mamma!

Att bli mamma är stort! Att få äran att bli mamma är ännu större! Tänk att denna fantastiska människa är något efter mig och Daniel, något som vuxit i min mage och som sedan kommit ut från mig!

Wilda nov 2010

Sedan att få uppfostra denna fina människa! Det finns stunder när man frågar vad man gett sig in på, men de flesta och bästa stunderna- ja då är allt underbart!

Denna tjej kan reta mig till vansinne med sin envishet och hon är ju så underbart busig (tycker jag dock inte mitt i natten när hon tycker att man ska leka och jag kanske sovit 1 timme)

Wilda feb 2011

I början var allt så lätt. Mata, rapa, byta blöja, natta och få lite vila själv! Inte så mycket krav ställdes på aktivitet.

Wilda maj 2011

Men i allt snabbare takt har Wilda växt på sig och kraven har ökats. Nu är det inte bara mys som gäller utan "motion" i form av bus, lek och tokerier. Utomhusaktiviteter, sova en kortis i vagnen på eftermiddagarna och livet är fortfarande fantastiskt! Men nu är det inte riktigt "ta dagen som den kommer" utan nu måste det planeras. Hur lägger vi upp dagen för att få Wilda på allra bästa humör?


Wilda aug 2011

och vi har kommit på ett ganska hyfsat schema. Upp kl 6, är det mycket gnäll blir det morgonflaska med välling. Är hon piggare blir det frukost, men först lite bus. Sen efter frukosten leker vi lite till och vid 9 är det dags att sova. Någon gång mellan 11-12 vaknar skrutt och vid 12.30-12.45 är det dags för lunch och därefter uteaktivitet vid 14-tiden. Oftast en liten stund i vagnen och därefter lek på gården, kanske lite gunga eller liknande.
Sen kommer pappa hem och då brukar han ta ett varv i huset och kolla tavlorna med W och "titta". Sen blir det mer lek, kanske åka och handla, middag, kanske lite bad och sen sova säng säng säng.



Wilda på ettårsdagen okt 2011

Och något så stort som detta är så svårt att beskriva i ord! Ändå klagar jag på mina ränder (som nu blir fler och fler iom ny graviditet). Ja jag skäms över de men hade jag inte fått de hade inte världens finaste, mest fantastiska och helt underbara tjej funnits hos oss!

Jag kanske inte är världens bästa mamma, men jag kämpar på och är den bästa mamman jag förmår att vara. Ibland en bättre och ibland en sämre. I nuläget beror det mycket på vilket skick jag är i, pigg eller trött!

Mitt mål är att få höra "mamma du är den bästa man kan ha" en dag! Det skulle vara ett gott betyg även om jag inte känner att jag är värd det just idag. :) Jag tror att det är då man har lyckats- när ens barn ger en beröm och komplimanger!

och sedan när de är vuxna och även då förklarar att man faktiskt inte var så himla tokig ändå! Det är då man får glädjas åt att man faktiskt har försökt år ut och år in. Hittills har jag bara kämpat i ett år för att vara en mamma, finna en bekväm mammaroll (har inte funnit den ännu) som jag trivs med och även känner mig nöjd med!

Ja, att bli mamma är nog det största som finns här i världen. Iaf om man frågar mig- och det tror jag mycket beror på att min egen mamma är både död och begraven. Det är ju oftast först när man förlorat någon som man börjar uppskatta personen! Och det är väl först då man kan acceptera någons fel och brister och även se dess fördelar och styrkor!

Så du som är mamma! Kämpa på, du är den bästa mamma ditt barn kan få!


2 kommentarer:

  1. Haha, vad roligt, för C brukar också ta Alice med ett varv runt i lägenheten och titta på sakerna när han kommer hem från jobbet, det har blivit en rutin som Alice älskar! :)

    Vad fint du skrivit!
    Älskar bilden på Wilda där hon står i lekparken! Bus i blick!

    SvaraRadera