torsdag, december 30, 2010

Mitt 2010!

Ja januari drog igång med buller och bång, eller ja- första dagarna blev mest i sänghalmen för att "baka bebis" samtidigt som jag drog igång mina nyårslöften: gå ner i vikt och inte äta godis! Det gick faktiskt bra.. Till 14 januari- då fick vi vårt första och andra positiva gravtest! Tjohoo, blir kanske en bebis i slutet av september. 14 januari hade jag lyckats gå ner 4 kg från att det nya året började. Två veckor senare börjar vi renovera här hemma! Eller inte jag, jag låg mest och mådde illa alt. kramade toastolen! Henrik hjälpte oss att lägga golvet och det var han tydligen bra på! :) Daniel gav upp efter några enstaka plankor! HAHA


15 februari var vi till ackis för att göra ett ultraljud och se om vår skatt hade något hjärta som slog, och det hade det- vi såg bara myrornas krig, men det skulle vara hjärtat! Samma eftermiddag bokade vi om bröllopet från 14 augusti till 15 maj.. Oupps, hoppsan nu blev det ju genast tre månader mindre att planera bröllop på!


Skolan gick sisådär, jag hade noll motivation (har lika mycket motivation idag) och 1 april gick jag upp och jobbade heltid! Då lade jag skolan åt sidan när jag ändå inte hade fått tag på något x-jobb! Sen blev jag även utslängd ur distanskursgruppen så den kursen kunde inte slutföras...


I slutet av april blir jag nervös, min bröllopsklänning som sys upp i Kina ska komma veckan EFTER bröllopet, fastän leveranstiden skulle ha flera veckor till godo. De skyller självklart på mig, vad annars? ;) En vecka innan bröllopet kommer klänningen, MEN... den är missfärgad! Iväg på kemtvätt och hoppas hoppas att det blir bra! och bra blev det.. Lite för bra kanske! :)


15 maj 2010 blev jag och Daniel man och hustru, familjen Tömmervold med en liten i magen! Det är nog den mest underbara dag jag haft i mitt liv! Allt var bara sååå lyckat! och det blev som vi hade tänkt oss!


I juni åker vi på smekmånad till El Gouna i Egypten. Dagen efter att vi kommit dit åker jag på magsjuka... En envis en skulle det visa sig. Tre veckor höll den i! Vi kom aldrig till lagunen för att bada, var för långt till en toalett därifrån! 15 min efter matintag kom det ut igen så nej det vågade jag mig inte på! En dag åkte vi även till Luxor! Det var mäktigt! och varmt! En riktig kanonupplevelse. Sen att jag vände ut och in på mig själv 8 ggr var en annan sak, var riktigt matt efter den heldagen! Busschauffören till hotellet fick stanna i en korsning så jag kunde spy, mina påsar hade tagit slut i bussen! haha.


Augusti fyller jag år och den "firas" uppe i Leksand, dvs inte alls! Fick några grattis och en present från fam. Ryrström- TACK! Sen åkte vi ner till Öland för att gå på bröllop. Hela fredagen hade vi en sightseeing över halva Öland. Daniel fick själv gå upp i Långe Erik, det orkade inte mina fogar! jag satt nedanför och käkade glass istället! :) Sen blev det bröllop, ett jättefint bröllop- GRATTIS och LYCKA TILL Linnéa och Richard Bergman!


Så var då månaden här, SEPTEMBER! Det är nu det kan dra igång! Är det den här månaden vi ska bli föräldrar? Två veckor innan beräknat börjar mina monstruösa förvärkar. Vi åkte tom in en gång till ackis för att se om vattnet hade gått, men nej det var bara lite slempropp! Jag jobbade sista dagen på bf!


Så kom oktober och vi gick på övertid! jag hade såååå tråkigt! ont i fogar, knän, rygg och mage! Men ingen bebis..

MEN på bf+10 drar det igång, klockan slår midnatt och slemproppen går för sista gången, blodblandat, och jag berättar för Daniel att snart kanske det drar igång.. Daniel är så snäll att han går och byter sängkläder och jag sätter mig i datorn och då känner jag hur det blir blött under mig. Första tanken är "kissar jag på mig", men det kan jag ju inte göra när jag precis varit på toa. Jag reser mig om och halva soffan är rosa, det är vattnet som går! Tjohoo, nu blir vi igångsatta inom tre dygn! MEN, Daniel ger mig nya trosor eftersom jag springer in på toa! Gör mig klar och så bara tokflinar vi åt varandra!

Sen börjar värkarna... VAD ÄR DET SOM HÄNDER? Ska det gå såhär fort? Pang pang pang så är vi verkligen IGÅNG!!! Tre minuter emellan värkarna och vi börjar ringa förlossningen men de ber oss stanna hemma, jag kan ta en dusch som smärtlindring. Jag packar min bb-väska och WTs väska! Vid 02.30 åker vi in! Då har jag tre värkar på fem min! 03.30 är vi inne på ackis och får ctg.. Det glappar och det har sig och "mottagningen" försvinner... 05.20 blir jag undersökt efter att jag börjar tappa kontrollen när värkarna kommer, öppen 8 cm! Det här kan INTE vara sant! 05.30 kommer vi in i förlossningsrummet och då drar det igång, nu ska WT ut! 06.16 är hon här! Vår Wilda Eva Maria Tömmervold! VÄLKOMMEN lilla skrolla!


Vi är nu föräldrar! Wilda går upp bra i vikt hela tiden och allt går fint! Vi börjar komma in i rollerna som föräldrar, även om jag fortfarande mer tror att jag är barnvakt! Få höra av andra att jag har en dotter låter bara sååå fel, men byta ut henne eller ge bort henne- nej det är inte aktuellt, hon är vår! Iaf tills hon är 18, sen bestämmer hon själv! :) Jag känner mig nog som en mamma tids nog, jag har ju faktiskt MASSOR av bevis på att hon legat i min mage, det är bara att räkna alla zebraränderna! och de finns det gott om! Mage och underrede fick jag under graviditeten, rygg och lår har jag fått nu under amningen!

Så kom december. Det känns ganska bra att julen närmar sig tills... 14 december, då går mannen i huset och bryter fotleden och skenbenet! TACK käre make! Sen kommer julen och det är första julen för W men den gillade hon! Inga konstigheter, dock blev det för mycket stoj och stim så annandagen myste jag och W in oss i sovrummet och bara myste och sov tillsammans. Sen var hon sig själv igen!

Nu sitter jag här, 30 december 2010! Snart ett nytt år och tre nyårslöften ska jag lova mig själv!

1. inte äta godis (april bröt jag mitt nyårslöfte eftersom jag var gravid och faktiskt ville unna mig det så tar igen det 2011)
2. gå ner i vikt, helst ner till vikten i Falun- har nu i efterhand insett att den vikten mådde jag bra av!
3. HEMLIGT! Ni får gärna gissa fritt! :)


Sammanfattningsvis så var 2010 ett bra år! Endast älskade "morbror" Kaleb gick bort och var tråkigheter! Men även det gav lite glädje då jag fick träffa Jocke igen! Måååånga år sen sist!


GOTT NYTT ÅR! Ta hand om er både nu och 2011! Ha en fantastisk kväll!

4 kommentarer:

  1. Sedär ja! Om jag inte belamras av annat på förmiddagen/ lunch skriver jag ett liknande inlägg :)

    Det är så kul att du skriver sådär; att det känns som att det inte riktigt är sant att du är mor. Jag tycker det känns lika konstigt - min Maria? Mamma? Va?! :D

    Aja, nu lockar sängen. Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Va?? Är det sant?! =D Vad skoj! Själv har jag inte ens en tanke på syskon. Känner mig helt rädd för det för tillfället fast jag verkligen vill ha syskon. =) Men vill ge Isak all min tid. Kände helt annorlunda innan när jag var gravid. Men jag kanske ändrar mig. =)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. haha det ska jag göra ;)

    ´vilket härligt år du tycks haft =)
    o lycka till med nyårslöftena, en annan har gett upp löftet om att inte äta godis. jag tycks vara född med en extra tarm-sockertarmen ;)

    kramar

    SvaraRadera
  4. GOTT NYTT ÅR TILL DIG MED!!

    SvaraRadera