torsdag, december 09, 2010

Dag 21 – Ett annat ögonblick

Ja det får bli ett tråkigt ögonblick... Det är de som är starkast hos mig!
Det är fredagen 3 juli 2009. Klockan är 9.30 och jag sitter och fixar mina naglar på en nagelsalong. Tio min senare börjar telefonen ringa men eftersom jag är upptagen svarar jag inte. vid 10 är jag klar och ser att Sara har ringt som en tok. Jag kliver ut i regnet och ringer upp. Det första hon säger är "sitter du ner? Du kanske ska sitta ner".. Jag förstår att någonting är helt galet och säger att nej det gör jag ju inte, jag är på väg till bilen, vi ska ju åka och jobba! Då kommer det "mamma är död"... Jag stannar upp och säger "nej" och Sara "jo"... Mamma hade gått bort 8.50 på morgonen! Vi är båda väldigt ledsna, men som alltid så tänker vi praktiskt! Jag ska ringa K och säga att vi inte kan komma till jobbet och Sara ringer arbetsgivaren och sen gör vi upp en plan om när vi ska åka och vad vi ska göra när vi kommer till borlänge, dvs där mamma bodde!


Den helgen har varit absolut jobbigast! Vi kom upp på fredagseftermiddagen till Borlänge sjukhus. Vi ville ta farväl och personalen sa att de gjort i ordning henne. Jag kommer till dörröppningen när jag ser att munnen är öppen- jag blir så äcklad och bryter ihop! Kommer aldrig att glömma det! Varför hade de inte stängt munnen för? Jag har sett döda människor förr, t.ex. min farmor, och hade tänkt mig en liknande upplevelse, men nej du!

Vi får prata med personalen om mammas sista tid och vad de pratat om och mammas dödsångest! Efter att vi varit till sjukhuset åkte vi hem till mamma, hennes katt måste tas om hand! Det var dagen då Himler kom till oss!
På lördagsmorgonen åkte jag och Sara upp till skogen och "Drömkåken" för att låna bil med krok, en avdankad volvo 242 från 1979, medan Daniel och Daniel åkte till Borlänge för att börja röja mammas lägenhet!
Vi kom efter nån timme och då var det många vändor till tippen med allt som skulle bort. Mamma rökte ju inne så det mesta av möbler och textilier var ju rökskadat!
Sen när vi kom hem till pappa igen var det dags att börja bära upp möblerna som sparades. Satan vad rök det luktade på vinden! Helt galet! Men efter vintern hade det vädrats bort!
På söndagen åkte vi hem igen med en katt rikare men en mamma fattigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar