söndag, augusti 14, 2011

Mitt uppe i...



Morgan Allings bok!




Den är jättebra, den är verklighetsbaserad, den påminner lite om min egen uppväxt.

Jag känner igen mig i en del av det han skriver. T.ex att alltid vara beredd på att polisen knackar på dörren på helgerna, sen att man vill hålla koll under fylleslagen och lite andra upplevelser.

Det får mig att falla tillbaka många år... Där jag undrar, hur i hel*ete de kunde placera oss hos fam Dolkow? Visserligen under begränsad tid, men jag visste ju inte vilka det var mer än Elins dagmamma. Och sen att vi fick agera barnvakt åt sina dagbarn... Eller det att vi inte fick vara på övervåningen, för det var ju privat- det var där familjen bodde. Ska man inte värna om de man tar hand om?

Eller sommaren 94! Fast den sommaren har nog varit mitt livs bästa! När vi bodde hos Börje och Birgit... Det var sååå roligt...

Vi gjorde det vi kände för, på ett villkor- att vi plockade 1-2 hinkar malla varje dag till kaninerna bland annat... Nu i efterhand har jag ju självklart förstått att det var för att få bort ogräset runt potatisplantorna. ;)

Tycker att det var korkat även där av soc att säga att vi skulle dit.. Men de berättade inte att vi inte fick åka hem den sommaren..

Att vara ifrån mamma och pappa var inte så jobbigt iom att de kom upp vissa helger... Tror snarare att det var tuffare för dem att acceptera att jag inte sov i bagarstugan utan i bäddsoffan i deras vardagsrum. :)

Även om vi inte gjorde nå gediga utflykter så upplevde vi massor den sommaren... Vi var uppe med tuppen vissa morgnar och hjälpte till att mata grisarna, vi plockade ägg hos hönsen, vi byggde träkojor- slutade med en trevåningskoja... Längst ner var Johans koja, mittenplan var min och överplan kommer jag inte ihåg vem den tillhörde.. :) Vi åkte och fiskade, badade i sjön varje kväll iom att de inte har någon dusch. Vi cyklade överallt- plockade grodyngel, lekte med kaninerna, gick ut med hundarna, hade snöbollskrig efter att vi hittat en snöhög som överlevt vintern, våren och halva sommaren. Vi spelade badminton, tennis- ja alla möjliga lekar... Sen var det ju även fotbolls-VM det året och jag tyckte att Kennet Andersson var sååå snygg!

Åren i fosterfamilj tänker jag däremot inte ta upp... Det var både upp och ner... Så mycket kan jag sammanfatta tror jag!

Ja den boken är väldigt läsvärd, än mer om man har någon form av koppling kring ämnet han berör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar