lördag, september 18, 2010

Val 2010

Ja nu är det inte lång tid kvar innan valet 2010 är över och vi vet resultatet!

Jag och Daniel förtidsröstade för ett tag sen och kommer inte ändra min röst. Det är ju faktiskt möjligt att rösta även på valdagen om man förtidsröstat. Jag är nöjd med mitt val men kommer bli halshuggen av MÅÅÅÅNGA om man säger vilket parti.

Ja nu har alla listat ut vilket parti det handlar om och JA det är Sverigedemokraterna och NEJ jag är inte rasist! Men de har saker som jag tycker är viktigt i detta val. Deras åsikter om värdig ålderdom, värdig vård för alla, högre föräldrapenning, trygg och kunskapsinriktad skolgång, vården och en hel del annat. Sedan kommer ju även miljö och såna aspekter in med som jag tycker är viktigt. Invandringspolitiken är också en del som jag tycker är viktig och nej jag är fortfarande inte rasist...

Sen tycker jag att det är väldigt spännande att följa valdebatten som pågått senaste veckorna och vilken "mobbing" det är av sd. Varken sossar eller moderater vill "ta i sd med tång". Vänta nu, jag trodde att det var demokrati i Sverige och inte propaganda för mobbing! FÖR mobbing! De båda har ju sagt att de absolut inte kan tänka sig samarbete med detta parti, men varför inte? Det är ju i såna fall SVENSKA FOLKET som röstat in dem. Kommer SD in i riksdagen så är det ju för att svenska folket vill se de sitta där, ska de då mobbas ut av vuxna människor?

Jag tycker att detta val är väldigt spännande! Just för att sd verkar komma in i riksdagen efter alla diagnoser hit och dit.

Bortsett från att jag röstat på sd till riksdagen så har jag även röstat på vänsterpartiet! De fick min röst i både kommun och landstinget.

Tidigare gånger har jag röstat på miljöpartiet i riksdagsvalet, men i år passar inte de in med vad jag tycker och tänker. JA jag tycker att även de är bra, men inte så att jag röstade på dem! Men självklart kommer jag hålla utkik över hur det går för dem. När det var EU-valet här förra året eller året innan det var det Junilistan som fick min röst, självklart åkte de ur parlamentet, men de fick min röst iaf!

Nej det kommer bli en spännande kväll imorgon innan det är klart hur riksdagen kommer att se ut de kommande åren. Viktigast för mig är att ALLIANSEN inte vinner! BIG NO NO från min sida! Jag hoppas att sd kommer in av en annan anledning med, det är dags att röra om i grytan! Annars kan man lika gärna göra som i USA "demokraterna och republikanerna". Varför ska man ha 7 partier när det ändå bara är två block? Man röstar ju antingen på Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt.. Det är ju inte mer än så.

Nej för min del är det dags att röra om i grytan!

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa att någon som e i typ samma vecka har förvärkar!! :D Själv känner jag ingenting :(

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. mkt bra val!

    SvaraRadera
  3. Jag håller HELT med dig.
    Jag valde mellan två partier och SD var ett av dem; av samma anledning som du.
    Jag tror inte någon i SD är rasist, de tänker nog precis som vi. Vi måste kunna ta hand om oss själva - och de flyktingar som redan kommit till sverige!
    Sverige är ett jävla helylleland som behöver några som SD som vågar tycka annorlunda.

    SvaraRadera