tisdag, oktober 05, 2010

Sista bm-besöket.

Var igår till bm för sista besöket i denna graviditet.

SF-mått: 36.5 cm
Blodtryck: 137/80
Huvudläge och FIXERAD!

Hjärtslagen fick jag inte höra vad de låg på då de först var jättehöga, då WT inte tycker om att bli klämd på! Sen sänktes de och lät jättefint, skulle tippa runt 135-140...

Det roligaste var kommentaren när hon skulle känna på magen och man såg blicken och sen "du har en sammandragning"... Jag har sammandragningar hela tiden och tänker inte riktigt på de när de väl kommer så jag svarade nåt i stil med "eeh ja? Sådär har jag hela dagarna, från morgon till kväll" och hon bara tittade hur min mage drog ihop sig.

När hon sen kände efter så var det bebis överallt, hur hon än klämde och kände låg WT just där så jag har en stor bebis i min stora välfyllda mage. Hon sa att det skulle vara svårt för mig att ha ett mindre SF-mått än jag har. Med andra ord behöver jag inte skämmas över min jättemage!

Däremot var jag lite ledsen och besviken när jag gick från bm.. Vi pratade om vad som nu händer när man gått över tiden. och det var inget speciellt... När jag frågade i våras sa hon att absolut sista dagen för igångsättning är 42+0... Och med extra kontroller efter bf för att kolla att flödet i navelsträngen är som det ska. Nu var det inte alls så. Utan nu är det en överburenhetskontroll i 42+0 och igångsättning 42+3 och inga kontroller innan dess. Jag tycker att det känns lite oroväckande.

Visserligen tror jag ju att WT kommer tidigare med tanke på mina hemska förvärkar, men jag vill fortfarande "ha kontroll"... och igår kändes det som att jag absolut tappade all kontroll och förberedelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar