fredag, juni 28, 2013

När Wendela kom till oss

I onsdags var jag i 41+0.. Lagom less och regnet öste ner. Bestämde mig för att åka och shoppa syskonpresenter. Så jag, barnen och min syrra åkte till Borlänge och kupolen. Barnen var mest trötta och griniga. Wilda vägrade gå och vägrade ståbrädan så hon tog vagnen. Willemo gick mest åt andra hållet eller gömde sig. 

Några timmar senare åkte vi hem och jag frågade min syrra lite löst om hon kanske kunde ta barnen den natten för det kommer nog dra igång. Hon frågade om känningar men det hade jag inga utan mer instinkt och känsla. 

När vi kom hem gick tjejerna lös på Willemos present och jag pratade med min man. Han höll med om att barnen skulle sova borta för han trodde oxå att det skulle dra igång den natten. 

Vi skjutsar iväg barnen och åker sen och handlar och beställer hämtmat. 

Därefter åker vi hem och njuter av lugnet. Vi käkar, äter lite jordgubbar och kollar lost. Hinner vara hemma en timme innan jag känner en vass sd, och tankarna drar igång. En stund senare inser jag att det kanske håller på att dra igång. 

När jag har två värkar (inte jättestarka) på 10 min tar jag bilen och åker till min syrra och lämnar välling till Willemo. 

Jag åker sen hem och börjar packa väskan. Mina värkar är nu 3-5 värkar på 10 min. Är det 5 är de typ 30 s långa och är de 3 så en min långa. 

Min man får i uppdrag att plocka ur Wildas stol och lätta på Willemos så jag kan sitta fram och skjuta bak stolen. Sen åker han och tankar. Ringer sen in till fl och vi får komma när vi känner för det. 

Min man tycker att vi ska åka in medan jag tycker att vi avvaktar ett tag till. Vi åker in så att vi är inne vid 21.30... 

Där tar de bt och så väntar vi på ctg. Efter en stund kommer en bm och hon sätter ctgn. Och där får vi ligga länge. När hon väl kommer tillbaka gör hon en undersökning och konstaterar att jag är öppen 8 cm. Jag tar min chans och kliver upp ur sängen och knatar runt där i rummet. Hon skickar in en kollega som "dukar upp" och sätter sen nål. Efter en stund kommer vi överens om att de ska ta hål på vattnet och slå igång lustgasen. 

Då börjar det jobbiga. Tar lustgas två värkar innan jag kommer på att jag vill ju veta hur mycket klockan är (för att sen lista ut hur lång tid det jobbiga faktiskt är)... De skrattar åt mig när jag berättar varför jag måste veta hur mycket klockan är. Iaf 23.20.. 

Värkarna ändrar karaktär och en usk blir inkallad. De hjälper till att tänja bort sista kanten så jag vågar trycka på. 

23.39 kommer Wendela och skriker redan innan hon är ute! Bajsar även under tiden och ev kissar. 

Jag hinner inte mer än se W innan det där sammandragande medlet börjar göra verkan så lustgasen går på högvarv då moderkakan inte vill släppa. Får en till dos av medlet och min man får ta över w på bröstet. 

Kl 23.50 släpper moderkakan och då stänger de även av min lustgas. 

Den här gången under krystvärkarna tänker jag "det här gör jag aldrig om igen!"... Det har jag inte känt med de andra. 

3955 g och 50 cm med ett apgar på 10 10 10.. 

Några timmar senare känner jag att det var en väldigt väldigt bra förlossning, den bästa faktiskt. Och kollade mina papper igår, Falun var snåla på lustgas! Fick bara 50/50 som mest! ;)

4 timmar från första känning. 

2 kommentarer:

  1. Låter ju som enfantastisk förlossning! Får gåshud när jag läser om det :) längtar redan och hoppas vi också ska ha en trea nån gång, trots att lillan bara är 8 veckor :)

    Ha det underbart!

    SvaraRadera
  2. Wow wow wow wow!!! Åh, GRATTIS!!! <3 Vad fin hon är!

    SvaraRadera