måndag, april 30, 2007

Hemvärnsutbildning

Var på introduktionsutbildning för hemvärnet!
Jätteroligt.....Har alla gröna kläder här hemma, stridsutrustning och grejer! =)
Började i alla fall med att hämta grejer och vapen och sen byta om och inventera om man fått rätt...
Därefter lunch... Det var intressant, de hade glömt mig... Så jag fick äta frystorkat.... Mums... eller inte.. =)
Efter lunch var det seminarium, en major Edman (tror han hette så) höll i det, om Hemvärnet och Försvarets förändringar.. Sen fick vi plocka fram våra vapen, AK4or, och sitta i lektionssalen... Där fick vi plocka isär vapnena och göra säkerhetsprov för just AK 4an... Alla rätt var godkänt och det fick alla utom fyra... Så när man klarat provet har man behörighet att skjuta med vapnet... ROLIGT!
Det sista vi gjorde i lördags var att träna på ladda och patron ur.. Där fick jag problem.. På AK 5 gjorde jag alla rörelser med höger hand, på AK 4 är det vänster... =)

Sen på söndagen var det dags att skjuta! Vi marscherade till skjutbana 2 och där fick vi lite information om rödpunktssiktet man använder på AK 4... Det bästa är ju att man måste ha BÅDA ögonen öppna när man ska skjuta... PERFEKT! =) Gick ganska bra, bättre än när jag började på AK 5... Så vi sköt hela förmiddagen.. Efter lunch var det springa lite i skogen på skytteled, stridskolonn, svärm, blixtlås osv... Det var nog det bästa tror jag! Haha... Därefter var det skjutvallen igen... Sen marschera tillbaka och göra daglig tillsyn på vapnet innan inlåsning =) Så fick vi skriva på lite papper och packa sig hemåt.. Om två veckor är det dags igen! Det ska bli roligt =). Längtar redan, även om man är lite sliten idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar