tisdag, februari 12, 2013

Sömnproblem

Min man anser att vår lilla har sömnproblem. Jag själv anser att hon har svårt att komma till ro! Lilla W kan inte somna själv och försöker man skriker och gråter hon till hon somnar av utmattning (inget sömnalternativ för oss).. Hon har även svårt att bli lämnad. Idag somnar hon i vår famn och vaknar ofta då vi lyfter över henne till sin säng. Till slut får vi över henne sovandes och då sover hon oftast bra till 1.30-2.30 då jag lyfter över henne till vår säng. Annat går inte. Jag måste vara på min vakt då hon vaknar så fort nappen ramlar ut och hon blir jätteledsen.. Hon måste alltid ha en hand på kroppen (därav att hon sover med mig) för att komma till ro och det stökas fram och tillbaka tills vi tar morgon... Oftast nån gång mellan 4.30-5.30!

Det är en osäker och närhetstörstande tjej och enda jag önskar är att hon ska kunna somna på kvällen ensam, men hur gör jag,? Nätterna och att hon vill vara nära kan jag ta men skulle gärna lära henne somna själv och då utan gråt!

Någon som har tips? Min man börjar tro att något är fel men jag vill hellre tro på att alla barn är olika!

9 kommentarer:

  1. Hon låter som en alldeles normal liten bebis. Hon är ju inte ens ett år, tycker inte att man kan förvänta sig att hon ska kunna somna själv redan. Det är jättebra att hon får ligga hos dig där hon känner sig trygg. Vänta ni tills hon är redo.

    Den enda sömnmetod jag skulle rekommendera är tassmetoden eller något från Elizabeth Pantley. Men som sagt, hon är helt normal, så avvakta ni tills vidare. Det viktigate är ju att ni får så mycket sömn som möjligt allihop, inte hur/var ni sover. Lycka till! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle önska att hon somnar på egen hand då min man snart börjar pendla och jag ska då natta två barn samtidigt. Annars hade det inte gjort något om hon fortsätter somna i min famn. Men allting löser sig.

      Radera
  2. Förstår att det kommer att bli tufft för dig, men jag tror att det kommer att lösa sig. Hon är ju som Sara skrev inte riktigt året ens. Men jag hoppas att ni hittar en lösning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån lösning kommer vi fram till! Ska låta allt lugna ner sig först så kanske hon kommer på att det är skönt att sova om nätterna. Dessutom kommer w1 och w2 ha rummen i två olika delar av husen så de kan inte störa varandra iaf! :)

      Radera
  3. Hur sover hon på dagen!? Mina barn sover bara en gång vid lunch och sen somnar de gott vid 19 tiden och sover hela natten förutom när de vaknar till och vill ha nappen.... Sömnmetoder tror jag inget på, reglera sömnen på dagen funkar för oss, lillen Max 2 timmar och 2,5 åringen sover inte middag alls! Kram, Michelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon somnar redan vid 9-10 på morgonen och sover alltifrån 30 min- 3 tim. Hon håller på att ställa om sig till att bara sova en gång per dag. Funkar kanon om hon sover 2-3 timmar men inte alls om det är mindre än 1,5... Vi är inne i en liten ond cirkel men kanske är för att sjunde tanden är på g! :)

      Radera
  4. Jennifer är 2 år och 1 månad och somnar inte själv än samt vaknar så fort nappen åker ut. Jag hade tänkt att vänja henne vid att sova själv genom att först bara sitta bredvid henne i sängen tills hon somnar och sen försöka avlägsna mig mer och mertills jag inte är kvar i rummet längre. Har räknat med att det kan ta nån månad.
    När jag hade 2 småttingar med 1 års mellanrum så fick de sova i samma rum. Dels kunde jag då få dom att somna samtidigt genom att sitta mellan deras sängar och tex läsa saga sen hade de tryggheten av varandra om någon vaknade. De sov nog i samma rum till 4-5 års åldern. Men det kanske inte funkar hos er.
    Med tanke på att du snart har en liten till och jag är en bekväm person så hade jag nog helt enkelt satsat på en stor säng typ 2 105- sängar bredvid varandra och så sovit där hela högen :-). Hoppas det löser sig för er i alla fall och jag tror inte heller att det är något "fel" med W2. Hon låter som en helt normal liten tjej med normalt närhetsbehov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får vi nog göra! Att sitta bredvid till en början.

      Vi har haft w1 och w2 i samma rum men det har inte riktigt funkat sen hon lärde sig ställa sig upp... Sen dess för hon så mycket liv på nätterna att hon väcker Wilda...

      Alltid löser man det på nåt sätt...

      Att Daniel reagerar som han gör är nog för att Willemo är mer närhetskrävande än Wilda nånsin varit...

      Radera
  5. Elias lärde sig somna själv när han var tre, innan dess ville han ha oss hos sig. Linnéa somnar inte själv men däremot går de bra att hon somnar i sin säng och jag står bredvid sängen.

    SvaraRadera