torsdag, december 26, 2013

Kort om mig

Tänkte berätta lite kort om vem jag är...  För den som inte känner mig sen tidigare. 

Hej 
Jag heter Maria, är döpt till Maria Elisabet , och är 29 år. Idag bor jag i villa med man och tre barn. 

Jag är född i Upplands Väsby och är uppväxt i missbrukarfamilj. Alkohol och slagsmål var "vardagsmat", polisen hade typ klippkort hemma hos oss. Något jag alltid kommer undra över är hur fam V alltid (eller nästan alltid) lyckades vara hos oss eller komma precis efter polisen varit hemma. 

Jag har många syskon, storasyster S född 1982, lillebror D född 1985, lillebror T född (och död) 1989, lillasyster E född 1990, lillasyster L född (och död) 1996 och slutligen lillasyster S född 1997. De två yngsta har en annan pappa. 

16 dec 1994 flyttade vi till en by utanför Leksand, Dalarna. Där blev vi inte långvariga då vi blev fosterhemsplacerade 22 feb 1995. Sen fick vi aldrig flytta hem efter det. Jag och storasyster S fick flytta till en by i Aspeboda (utanför Falun) och de andra två till bäsna, utanför Borlänge. 

Jag fick tidigt inpräntat i mig att här passade jag inte in. En "jävla 08a" i heliga aspeboda. Så ja där var jag rätt ensam, och helt obekant var jag ju inte i situationen då jag även var "utanför" i Väsby. 

Nånstans där jag var 12-13 år fick jag en "kommentar" eller "konstaterande" i orden "NN och NN är slanka och fina men du och jag är mulliga och bör avstå från det goda". Säkert menat i all välmening men ja... Det förföljer mig än idag när jag sitter här fet som en gris med ett BMI på nära 35... 

Framöver började jag hoppa över frukost och lunch och stoppade fingrarna i halsen... Det är fortfarande nåt jag vill göra men jag gör det inte till respekt för mina barn. 

Började sen på högstadiet inne i Falun och till en början var det kul... Men som alltid... Utanför... Till slut fick jag på "nåder" vara med "främbytjejerna"... Här nånstans slutade jag att bry mig om att jaga kompisar. Vara med på nåder hade jag ju varit med om tidigare... 

2000 var det dags för gymnasiet och det var en bra tid. 2002 blev jag 18, fick egen lägenhet i Bojsen och tog körkort. Jag hittade även en sport jag älskar! Hockey! Jag började spela hockey i haik och den tiden är nog den bästa jag haft i Falun. Så himla kul! 

2003 tog jag studenten och två veckor senare ryckte jag in i lumpen. Trivdes jättebra till en början, fick vänner och vi hade kul... Men.. Ja nånstans framåt hösten försvann "min" 9322 Karlsson och jag var utanför igen. Han förflyttades till Strängnäs för mekanikerutbildning. Min roligaste tid i lumpen var bandvagnsutbildningen i Villingsberg. 9 grabbar och jag. Och självklart "9301 och hennes trasiga bandvagn"... 

2005 gick flyttlasset ner till Väsby, blev inneboende och fick ett "riktigt" jobb, brevbärare! Det är min roligaste sommar! Ute och träffade nytt och nygammalt folk var och varannan dag. I augusti träffade jag mannen med stort M, min nuvarande man! 

2006 flyttade vi ihop och på den vägen är det. 

Juli 2009 dog min mamma, 48 år gammal i lungcancer. 

Augusti 2009 förlovade vi oss och september köpte vi vårt radhus. Och 2010 gifte vi oss. 

Sen dess har vi fått tre barn tillsammans och nu sitter jag här hemma där yngsta är 6 mån och äldsta är 3 år och 2 mån. 

Bra mår jag ju inte men nån gång hittar jag kanske tillbaka till mitt gamla glada jag. Nu sover jag inte utan smink och går än mindre utanför dörren osminkad. Finns inte på världskartan. Jag väntar på en tid till vc i januari för att få stöd att må bättre igen. 

I sommar cyklar jag vätternrundan och på sensommaren fyller jag 30. Då har jag lovat mig själv att jag ska må bra igen jag vill och jag kan... Hoppas jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar